valborg.

Det är valborg och jag är glad! Snart ska jag gå ut i det fina vädret och fortsätta med städningen.
Igårkväll ville vi inviga våran muurikka, så jag gjorde krabbelurer. Ja, jag vet att det inte heter krabbelurer här i Norrland, men jag är ju faktiskt halvskånsk så därför väljer jag att kalla dem krabbelurer och inte skrubberlurer. Heh. De är iallafall perfekta att mumsas på på valborg.

Ingredienser
1 st ägg
3/4 dl socker
3/4 dl mjölk
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
smör att steka i
socker att vända i

Gör så här:
1. Vispa ägg och socker lätt skummigt. Tillsätt mjölken och sedan mjöl och vanilj. Rör om noga tills smeten är helt slät.
2. Klicka ner smeten på en muurikka eller ett plättjärn och grädda krabbelurerna i omgångar.
3. Lägg socker på ett fat och vänd krabbelurerna i sockret. Låt dem svalna eller servera dem ljumma med vispad grädde och sylt

0 kommentarer: