julaftonskola.

Igårkväll satte jag igång med att göra kola inför dagen idag. Jag hade beslutsångest över om jag ville göra pepparkakskola eller klassisk kola så jag beslutade mig för att göra en blandning! Den blev faktiskt himla god. Eftersom det är julafton idag så tänkte jag att ett passande namn borde vara..

Agnes julaftonskola
100 g svenskt smör
1 dl farinsocker
2 dl strösocker
3 dl vispgrädde
1 dl honung
1 rågad tsk kakao
3 tsk (efter smak) pepparkakskrydda


  • Rör ihop alla ingredienserna i en kastrull.
  • Låt koka under omrörning i ca 15-20 minuter.
  • Gör kulprovet (Ta upp lite kola med en sked och släpp ner den i ett glas med kallt vatten, tag sedan upp kolan igen. Om den går att rulla till en boll så är kolan färdigkokad).
  • Häll kolan i en rektangulär form och ställ kallt.
  • Skär kolan i bitar när den är lagom hård och slå in bitarna i plastfolie så att de inte klibbar ihop.

0 kommentarer: